بازار بورس به شرایط قبل باز می گردد؟-راهبرد معاصر

بازار بورس به شرایط قبل باز می گردد؟

بررسی معاملات امروز بازار سرمایه نشان می‌دهد، قیمت ۷۸ درصد از نمادهای بازار سرمایه با افت روبرو شده است. این در حالی است که شاخص‌های بازار سهام سبزپوش بودند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۲۴۱۲۹۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ بورس امروز پس از ۱۳ روز معاملاتی توانست از روند منفی خارج شده و بخش ناچیزی از افت گذشته را جبران کند.
امروز در حالی شاخص های بورس مثبت بودند که حدود ۷۸ درصد سهام بورسی با کاهش روبرو شدند.
خبر خوبی که در انتهای هفته گذشته برای بازار سرمایه رقم خورد، موضوع اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ بود که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی بابت این موضوع با ارسال نامه‌ای قدردانی کرد. این خبر امروز توانست بورس را سبزپوش کند.
اما در روز چهارشنبه هفته گذشته تعداد اطلاعیه عدم تائید معاملات زیاد به چشم می‌خورد که گلایه اهالی بازار را به همراه داشت. هنوز دلیل این موضوع مشخص نیست و سازمان بورس در این خصوص توصیحی ارائه نداده است.

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگوبا خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: بورس در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و سهامداران هنوز قانع نشده‌اند تا پول بزرگ وارد این بازار کنند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: روند فعلی بورس اگرچه با ورود پول حقیقی روبرو شده است، اما این ورود تاثیری بر روزهای آینده نداشته و به نظر می‌رسد بازار سهام بازهم دچار وضعیت روزهای گذشته خواهد شد.
وی افزود: دولت باید با تغییر رویه خود به سمت اعتمادسازی به بورس برود و در این صورت بازار سرمایه می‌تواند به وضعیت متعادل برسید.
 
در معاملات روز شنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران ۳ هزار و ۸۱۴ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۵۰۵ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱۸ صدم درصد بوده است.
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۹۰۱ واحدی در رقم ۷۱۴ هزار و ۹۸۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱۳ صدم درصد بوده است.
شاخص کل فرابورس با افت ۳۸ واحدی به رقم ۲۳ هزار و ۸۰۰ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با رشد ۵۴۲ واحد به سطح ۱۲۹ هزار و ۸۹۴ واحد رسید.
 
روز شنبه پس از ۱۳ روز معاملاتی، خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.
امروز نماد وبملت (بانک ملت) ، وپارس (بانک پارسیان) و ثاخت (بین‌المللی توسعه ساختمان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.
در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای خودرو (ایران خودرو) ، حفاری (حفاری شمال) ، جم (پتروشیمی جم) ، تعلق داشت.
 
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۴ هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۶ هزار و ۸۰۷ میلیارد تومان بود که ۶۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.
ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۲ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان رسید.
 
در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۲۰۵ نماد و تعداد نمادهای منفی ۵۸۹ نماد بوده است. یعنی حدود ۷۴ درصد نمادها سرخ پوش شدند.
در معاملات شنبه، ۵۵ نماد صف خرید داشتند و ۷۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۶۹ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۶۵ درصدی به ۱۸۵ میلیارد تومان رسید./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار